Facebookpixel

Práce DJe na svatbu
od prvního písmenka
do posledního tónu

Čas od času se mě přátelé ptají co vlastně obnáší práce DJe na svatbu. Vzhledem k tomu, že jsem DJem už v podstatě od ZŠ mám už zkušeností i zážitků opravdu hodně a tak o své profesi dokážu i poměrně dlouze mluvit. Dnes ale nebudu vyprávět zážitky, ani popisovat práci DJe v klubu či na diskotéce. Dnes se pokusím Vám  podrobně popsat vše kolem mé práce DJe ve spojení se svatbami a popsat celý “proces” od úplného začátku až do úplného konce.

První kontakt

Moje práce DJe nejčastěji začíná e-mailovou komunikací nebo telefonátem s dotazem na dostupnost, cenu a informace, co ta cena zahrnuje. Ověření termínu je otázka minutky, nicméně popsat všechny služby je na “delší vyprávění” a proto kompletní nabídku většinou posílám e-mailem.

V této zprávě je uvedena cena za moje služby a kompletní popis služeb, cena za prodloužení hudební produkce nad rámec domluveného času a cena dopravy. Jelikož jsem od roku 2020 také provozovatel fotobudky s okamžitým tiskem, tak obvykle e-mail končí nabídkou na zajištění fotokoutku.

Zpravidla už v tuto chvíli se snoubenci rozhodnou, zda moje služby využijí, nebo ne. Pokud ne, je to nejčastěji kvůli omezenému rozpočtu svatby, nebo prostě snoubencům nepřijde důležité utrácet peníze za DJe. V tomto bodě ale já nemohu souhlasit. Znám opravdu velké množství svatebních DJs a ti, kteří jsou dobří, jsou dražší (10tis a více). Nízká cena DJe (pod 8tis.) je vždy podezřelá a pokud se nejedná o kamaráda, který si ze známosti řekl o 50% svého obvyklého honoráře, tak je na místě mít se na pozoru. Práce DJe na svatbě totiž není jen pouštět písničky. Je to celá řada s tím spojených činností, jako například zajištění kompletní aparatury té nejvyšší kvality (investice cca 300-600 tis.), pečlivá příprava muziky před svatbou, být po celou dobu svatby vhodně oblečen, každému nápomocen a moderovat všechny aktivity v průběhu svatebního dne.

Závazná rezervace

V případě, že se snoubenci rozhodnou pro využití mých služeb, přichází na řadu potvrzení objednávky – opět e-mailem. Termín si zapíšu do diáře a během následujících dní vypracuji kratičkou smlouvu o hudební produkci. Ve smlouvě je mimo všech náležitostí v hlavičce také kompletní rozsah služeb: datum a místo konání, čas příjezdu, čas začátku a konce hudební produkce, cena za sjednanou dobu a také cena za případné prodloužení hudební produkce.

Důležitou součástí smlouvy je také informace o záloze. Zálohu si v současné době beru 4000 Kč převodem na účet. Po připsání zálohy na můj účet si termín rezervuji závazně a v tuto chvíli jej tedy zablokuji a žádným dalším snoubencům jej nenabízím za žádných podmínek. Toto je poměrně důležitá věc, protože ze zkušenosti vím, že například někteří DJs termín potvrdí, ale jakmile se objeví jiná nabídka (rozuměj za více peněz), tak se vymluví na nemoc (někdy se ani nevymluví, ale prostě nepřijedou, nebo přijede rovnou někdo jiný) a na smluvenou svatbu nepřijedou.

Osobní schůzka

K osobnímu setkání dochází nejčastěji až třeba 3-6 měsíců před svatbou. Někdy i jen pár týdnů… Vše je v pořádku. Schůzka má zejména účel seznámení se (aby na svatbě nebyl naprosto neznámý člověk :-)) a samozřejmě se při té příležitosti pobavíme o požadavcích snoubenců. Zajímat se budou o přibližný harmonogram celého dne – pokusím se snoubencům dát nějaké tipy a postřehy z mých osobních zkušeností. Například, že je vhodné mít první tanec kolem 17. hodiny, než jej odkládat na 20. hodinu (hosté totiž velmi často vyčkávají do prvního tance novomanželů a sami si zatančit do té doby nepůjdou).

Dále probereme jaké svatební tradice budou chtít dělat a zda mají zájem o nějakou organizovanou zábavu (různé svatební hry) a samozřejmě nezapomeneme probrat muziku. Snoubenci mi řeknou jakou muziku mají rádi, jakou neradi, co za hudbu poslouchají v autě a co by si přáli pro své hosty. Velmi důležité jsou i informace o rodině… zda spolu všichni vycházejí a zda na svatbě budou oba rodiče nevěsty i ženicha. Je to důležité, abych nezpůsobil nějaké společenské faux pas – potřebuji tedy také vědět s kým bude tančit ženich a nevěsta po prvním tanci (obvykle to bývá nejprve se svými rodiči a potom rodiči partnera). Jako poslední věc, kterou budu potřebovat vědět je společné příjmení novomanželů po svatbě (abych mohl správně uvést zejména první tanec).

Tato osobní schůzka trvá obvykle cca 60 minut, leckdy se ale protáhne na 2 hodiny + cesta třeba další 2x1hod.

V případě zájmu lze udělat také ON-LINE schůzka (Facebook, Skype, Facetime…)

Týden před svatbou

Poslední týden před svatbou je čas, kdy si připravuji všechnu muziku. Připravím si tedy dva playlisty speciálně pro každou svatbu.

V prvním jsou skladby na ty oficiální události (obřad, první tanec novomanželů, tanec s rodiči, případně prskavkový tanec nebo další podobné oficiality). Playlist na obřad zpravidla obsahuje cca 10-15 skladeb. V druhém jsou skladby na “party” a v případě, že zajišťuji také hudbu jako podkres k obědu, připravím si playlist třetí. Tento obsahuje obvykle poslechové písně…

Spousta kapel má velmi dobré skladby pro tanec a pak velmi dobré skladby, na které by nikdo netančil…(kupříkladu kapela Queen .. We will rock you je “pařící” skladba… ta musí zaznít třeba kolem 22. hodiny… kdy je zábava v plném proudu… ale skladba Radio Gaga je vhodnější spíš pro poklidné odpoledne). Playlist na party – tedy ten největší, mívá kolem 150 skladeb (většinou tak 20-30 skladeb od snoubenců, něco málo v průběhu svatby jako přání od hostů a zbytek je z mých osvědčených výběrů). Snoubence vždy už na schůzce informuji, že se pokusím odehrát co nejvíc z jejich vybraných písní, ale patrně ne naprosto všechny, protože se domnívám, že je lepší to doplnit o přání hostů a další skladby… Nicméně pokud by si to výslovně přáli, tak to samozřejmě rád udělám.

Příprava muziky na svatbu mi zabere cca 2-3 hodiny a nejzašší termín pro zaslání písní pro první tanec a obřad je tedy den před svatbou (ideálně ale týden :-))… abych si to stihl vše připravit. 

Svatební DJ stage

Den D – přípravy

Svatební den začínám vždy důkladnou přípravou. Vstanu kolem 6.00, dám si krátkou rozvičku, běh na 2km a 20 minut meditace…  no dobře.. dělám si srandu.. spím do poslední chvíle, abych si “odpočinull do zásoby” 🙂 … přesněji, dokud mi dcery dovolí… takže tak 8:00 max :-)… během rána začíná moje práce DJe kdy si musím nachystat aparaturu do auta a připravit si dostatek oblečení i na převlékání v průběhu dne (příjezd v tričku s límečkem, obřad v obleku, party v kalhotech a košili někdy v saku…). V případě, že dodávám i fotobudku je nejvyšší čas odvést děti na hlídání… obsluha fotokoutku je totiž moje žena. V případě kompletní aparatury + fotokoutek je auto naprosto zaplněné.. pokud je k fotokoutku potřeba i partystan, musíme auto i mírně přifukovat.

Z domu odjíždím vždy s rezervou alespoň 30min na cestu a 60 minut na přípravu aparatury (při cestě 60 minut a začátku obřadu ve 13:00 (podkres od 12:30) tedy odjíždím nejdéle v 10.30h.).

Na místě vše vyložím a připravím na místo působení. Tedy fotobudku do místa na focení, jednu aparaturu k obřadu, druhou na místo party. Pak vše začnu připravovat… Samozřejmě s ohledem na harmonogram dne… nejdříve tedy ozvučení obřadu.. Je-li čas, tak ozvučení party… pokud čas není, připravím aparaturu a fotokoutek v průběhu focení všech svatebčanů. Kompletní příprava mi trvá obvykle cca 60 min – zvuk sice hraje již po cca 15min., ale aby byly všechny kabely schované a abych měl úhledně upravené pracoviště kvůli fotkám, videu, ale i kvůli svatebčanům, tak to trvá dalších cca 45 min.

Obřad

U obřadu moderuji zcela výjimečně. Pokud si oddávající přeje ozvučit mikrofonem, tak jej zapojím a pak jsem samozřejme schopen také vyzvat hosty k usazení … nicméně častěji to zvládají koordinátorky svateb a většina oddávajících mikrofon odmítá. Využívám tedy 2x reprobox, jeden z mixážních pultů a notebook s muzikou.

Muzika začíná při příchodu prvních hostů a začíná předem domluveným podkresem. Obvykle nějaká klidná muzika typu Adele. Jakmile jsou všichni hosté připraveni, na svých místech a rodina usazena, zkontroluji připravenost ženicha a zároveň nevěsty. Bylo by nevhodné, aby ženich čekal u slavobrány 15 minut, protože nevěstě ještě upravují vlasy. Ve chvíli kdy je vše připraveno, pouštím píseň pro nástup ženicha. Když dorazí na místo obřadu, usadí maminku, která jej vede, a postaví se na své místo u slavobrány…. plynule ukončím přehrávání této skladby a pouštím muziku pro nevěstu. Nevěsty nastupují trochu pomaleji, takže je delší prostor pro píseň, než u ženichů, kteří obvykle maminku táhnou za sebou, až jí vlají vlasy…:-).

Při obřadu samotném…

..většinou nepouštím žádnou muziku…pokud si to tedy snoubenci výslovně neobjednají. Někteří DJs muziku k obřadu hrají, prý to umocní atmosféru. To sice asi ano, ale u obřadu je také spousta babiček a dědečků a ti mohou hůře vnímat mluvené slovo při podkresové muzice. Proto to nedoporučuji. Pokud je ovšem oddávající ozvučen mikrofonem, dá se nastavit hlasitost tak, aby bylo dobře rozumět všemu. Jediný okamžik obřadu, kde pouštím muziku je po větě “… a nyní si můžete vyměnit své prstýnky a dát první novomanželské políbení.” Tam se muzika hodí jako podkres, protože se nic neříká…

Obvykle na polibek stačí jedna 3.minutová skladba.. pro jistotu mám ale v zásobě hned druhou, kdyby byl ženich více rozvášněn, než na 3 minuty 🙂  Poté ještě muziku ztiším, neboť nastává gratulace oddávajícího a občas k tomu řekne něco vtipného. Pak svolí i ostatním ke gratulacím… v tuto chvíli pouštím opět muziku. Teď už ale trochu hlasitěji a hlavně zvesela 🙂  Je to za námi .. teda spíš za nimi 🙂 Tím ale práce DJe zdaleka nekončí.

Oběd

Muzika je spíše forma podkresu, aby nebylo slyšet jen cinkání příborů. Hudba tedy spíše klidná, poslechová: Adele, Elton John, Enya, Kryštof, Ed Sheeran apod.

Po obědě

V tento čas si všichni chtějí trochu odpočinout. První aktivita, která nastává je krájení dortu a káva. Svolám tedy všechny hosty a personál restaurace přiveze dort. Já uvedu krájení dortu i s nějakými průpovídkami a hudebním podkresem v tuto chvíli je to vše. Dorty se roznesoou, hosté si pochutnávají a užívají si svátečního dne.

Odpoledne

Práce DJe jsou také svatební hry, pro které je zde nyní prostor. Svým klientům doporučuji nijak netlačit na hosty, nenutit jim zábavu, ale vždy je lepší mít nějaké hry připraveny, než být potom překvapen. Já jsem připraven vždy a proto začínám nečím pozvolným.

Při posledních svatbách se mi velice osvědčil filmový kvíz. Od jara 2020 mám připraveno cca 300 filmových melodií. Jsou to filmy a seriály od 60. let po současnost. Domácí i světové. Najdete tam tedy třeba znělku Beverly Hills 90210, Dallasu, ale také třeba Slunce seno nebo soutěž Chcete být milionářem (lze udělat také verzi pro děti s pohádkami). V tuto chvíli je také vhodný čas na focení novomanželů. Nikdo si totiž nemusí všimnout, že novomanželé na hodinu odjeli s fotografem. Zábava tak plyne dál i bez nich. Jakmile se vrátí, tak můžeme pokračovat.

Další hry vhodné na tento čas jsou: Prodej svatební tomboly, Svatební kvíz … nebo dětská diskotéka s bublinami.

První tanec novomanželů

Nejvhodnější doba pro tuto tradici je mezi 16. a 17. hodinou. Čas od času někteří snoubenci chtějí tanec dříve, jiní později… Zejména pozdější tanec ale moc nedoporučuji, jelikož hosté často berou novomanželský tanec jako oficiální začátek zábavy a do té doby tedy netančí. Pokud se v 16:30 zahájí tancem novomanželů, následuje tanec s rodiči (nejdříve s vlastními, poté s rodiči partnera) a potom začíná volná zábava. Kdokoliv již může vyzvat ženicha i nevěstu k tanci, samozřejmě hosté již tančí sami mezi sebou. Tento první taneční blok trvá cca 40minut. Poté se jdou hosté občerstvit, povzbudit k baru, nebo si opočinout. Nastává další prostor pro případné hry. Třeba oblíbenou Fotosoutěž a také zahájení provozu fotokoutku.

Fotokoutek

Pozdější odpoledne… to je ten čas, kdy je nejlepší začít s provozem fotokoutku (třeba 17.00h). Náš fotokoutek je vybaven fotobudkou s okamžitým tiskem se zábleskovou hlavou a studiovým deštníkem, fotografickým pozadím dle výběru, množstvím rekvizit a v případě potřeby 1-2 studiovými světly. Nejčastěji tiskneme lesklé fotografie 10x15cm (na výšku nebo na šířku), které si hosté mohou odnést nebo je vlepit do svatební knihy novomanželů s nějakým hezkým vzkazem, přáním, moudrem. Obsluhu zajišťuje moje manželka Věrka a optimální délka provozu je 3-4 hodiny s neomezeným tiskem.

Na Statku Nepřevázka

Večerní party

Zde je už “vše” dovoleno. Muziku vybírám podle aktuální nálady hostů na parketu. Začínám pozvolna po novomanželském tanci, třeba 70.-80.léta, funky, při zaplněném parketu lze třeba i klasický Rock’n’roll. V průběhu večera všechny ostatní žánry, muzika na přání novomanželů a samozřejme jejich hostů. V případě zájmu opět můžeme udělat nějaké hry. Všeobecně ale doporučuji večer příliš “netříštit”. Nalákat hosty na parket mnohdy trvá třeba 2-3 skladby (15 minut). Jakmile se začne tančit a přijde koordinátorka, abych udělal jednu z her… tak hra tanec přeruší a poté trvá opět 15 minut než se zaplní parket. Už několikrát se mi stalo, že jsme takhle dělali hry každých 20 minut, pak je 15 min. prázdný parket a když se opět zábava rozjela, byla tu další hra…

To je podle mě špatně. Je lepší udělat tedy 2 rychlé hry těsně po sobě a pak nechat hosty tančit klidně hodinu :). Samozřejmě pouze některé hry jdou takto kombinovat. Lze udělat třeba Svatební kvíz a hned potom vylosovat svatební tombolu. Ale třeba Královský kočár, nebo Rok s novomanželi jsou delší hry a ty nedoporučuji spojovat.

Noční klid

Ve 22:00 je třeba udělat opatření proti rušení nočního klidu. Někdy to je přesun ze zahrady do restaurace, jindy zavření otevřených oken sálu, někdy ubrání hlasitosti nebo basů. Vždy je ale třeba toto mít na paměti a ideálně už při vybírání svatebního místa na toto myslet a zeptat se na zkušenosti. Informace si také ověřte na facebooku nebo v jiných místech s referencemi na dané místo. Bývá častým nešvarem provozovatelů, že Vám zapřou informaci o tom, že se sousedy nemají dobré vztahy. Poté je třeba dělat razantnenjší opatření. Jen dodávám, že na muziku, která hraje potichu, tančit nikdo nebude! Hudbu při tanci chceme totiž vnímat i tělem… tedy vibrace.

Ke konci party je dobré nechat hosty občas oddechnout při nějakém ploužáku, ale také jim zahrát něco veselejšího. Často dojde i na “mašinky” a podobné skladby, které sice nejsou kdovíjaké umění, ale v jednu ráno… :-). Z mé zkušenosti vím, že nejčastěji se končí se zábavou na svatbě mezi 1:00 a 2:00 hod. Déle je to třeba u 10% svateb… dříve tak u 5%.

Balení aparatury a úklid pracoviště

Konec, nejčastěji tedy kolem té druhé hodiny ranní, dělám často pozvolný. Pokud jsme se domluvili s novomanželi, že končíme ve 2 a hosté stále tančí… oznámím cca ve 2:05 poslední skladbu a rozloučím se. Ve 2:15 to oznámím znovu 😀 .. a ve 2:20 pouštím obvykle svou “zakončovací” skladbu. Poté muziku stáhnu na 15% hlasitosti, nechám hrát pomalé skladby ještě cca 10 minut a u toho již začínám balit světla, pak jednu bednu. Když přijde řada na druhou bednu, vypínám zvuk. Nezřídkakdy už je 2:40, ale část aparatury je sbalena. Dobalím poslední věci, kabely, uklidím po sobě pracoviště a po cca 1 hodině je naloženo a mohu odjet. I to je práce DJe.

Cesta domů

Je zajímavé, že cesta domů bývá často delší, než cesta tam. Je to zejména díky únavě po celodenní práci, často ve stoje. Po příjezdu už “jen” uklidit aparaturu z auta. Tedy posledních 30 minut a tímto pro mě svatba končí. Poslední svatebčané jsou již 3 hodiny v postelích a já se do té své teprve chystám :).

Shrnuto sečteno

U této “vzorové” svatby s obřadem ve 13:00 a koncem ve 2:00 je tedy ve smluvě uveden čas produkce 13:00-2:00 = 13 hodin práce, cena 30.000 Kč bez DPH.

Pro mě je to ovšem práce před svatbou třeba 7 hodin (schůzka a příprava muziky) a přímo ve svatební den s cestami cca 9:00 – 5:00 hod. Celkem tedy 27 hodin práce DJe, cena stále 30.000 Kč.

V této ceně je samozřejmě mimo práce DJe zahrnuta také cena nafty a opotřebení vozu, obnova zvukového a světelného parku a nákup autorských práv k muzice. Dále polatky za telefon, internet, reklamu, provoz webu, propagační materiály, pracovní oblečení, spotřební materiál (baterie, gafa,…), daně atd…